Kampaň za uznání přínosu mimoškolní výchovy
Termín "non-formal education" překládáme do češtiny jako mimoškolní výchova -
užívá se ve smyslu třetího důležitého pilíře výchovy a vzdělávání mladých lidí - po výchově v
rodině a vzdělávání ve škole. Zahrnuje především činnost sdružení dětí a mládeže, které pomocí
systému ucelené výchovy formují charakter, postoje , schopnosti a dovednosti mladých lidí. V
posledních letech zintenzivněly snahy o uznání významu, který mimoškolní výchova má pro další
život, o zajištění lepších podmínek pro dobrovolné pracovníky sdružení a o možnost certifikace
mimoškolního vzdělání.
Základními dokumenty, jsou "Education of Young
People" a "National Youth Policies", zpracované šesti největšími
celosvětovými organizacemi dětí a mládeže - YMCA, YWCA, Světová skautská organizace, Světová
asociace skautek, Mezinárodní federace společností Červeného kříže a Červeného půlměsíce,
Mezinárodní cena mládeže.
Do kampaně se zapojilo Evropské fórum mládeže, jež ji učinilo jedním ze svých
hlavních témat.
Vzdělávání je osobní i společenský proces. Mělo by podporovat rozvoj osobnosti jako
jedince i člena společnosti. K takovému úplnému osobnímu i společenskému rozvoji jedince
přispívá řada vzdělávacích činitelů. Všeobecně přijímaná definice UNESCO rozlišuje tři
typy:
- Formální vzdělávání je hierarchicky strukturovaný, chronologicky postupný
vzdělávací systém, který funguje od základních až po vysokoškolské instituce.
- Neformální vzdělávání (výchova) je procesem, při kterém se jedinec učí zaujímat
postoje, poznává hodnoty, získává zručnost a znalosti skrze vlastní denní zkušenost v
rodině, mezi přáteli a sobě rovnými, skrze média a jiné vlivy a faktory ve svém okolí.
- Non-formální vzdělání (jež u nás překládáme spíše jako mimoškolní
výchova) je organizovanou vzdělávací aktivitou mimo rámec zavedeného oficiálního
systému, jejímž smyslem je nabídnout jasně definovaným zájemcům přesně specifikované
vzdělávací cíle.
Každý z těchto tří typů vzdělání má svoji specifickou roli, která doplňuje zbylé dva, a
všechny tři jsou nezbytné pro dosažení žádaných výsledků. Všeobecně platí, že:
- Znalosti a dovednosti pro výkon zaměstnání se získávají formálním
vzděláváním.
- Řadu zkušeností a dovedností pro osobní i společenský život nabyde jedinec
neformálním vzděláváním a výchovou.
- Získání životních zkušeností a dovedností a rozvoj postojů založených na uceleném
systému hodnot umožňuje non-formální vzdělání (mimoškolní výchova).
Jedním z hlavních problémů, před kterými dnes vzdělání stojí, je pokračující tendence
věnovat více času, prostředků a zodpovědnosti oblasti formálního akademického vzdělání. V
důsledku toho je pomíjen význam mimoškolní výchovy a požadované prostředky na jeho podporu
nejsou při zvýšené poptávce po omezených zdrojích a času poskytovány.
|
Organizace poskytující mimoškolní výchovu a vzdělávání, jako jsou mládežnická hnutí,
organizace, kluby, mají řadu vlastností, které jim dávají jedinečnou schopnost přispívat k
celoživotnímu vzdělávacímu procesu jedince.
Za prvé, v centru jejich pozornosti stojí člověk a kladou silný důraz na
svědomitost a zodpovědnost každého jedince při procesu jeho osobního růstu.
Za druhé, mají společné některé nebo všechny dále popsané vlastnosti, které je odlišují od
dalších organizací a posilují motivaci jednotlivce aktivně se zapojit do procesu učení.
- Dobrovolnost. Jsou založené na dobrovolnosti. Kdokoliv se rozhodne do takové
organizace vstoupit, činí tak se své svobodné vůle. Dobrovolnost posiluje motivaci a
svědomitost jedince a má pozitivní dopad na formování jeho charakteru.
- Učení zkušenostmi. Umožňují získání praktických zkušeností v oblasti, na kterou
se zaměřují. Každý objeví vlastní schopnosti a omezení přímým zapojením při realizaci
nějakého projektu nebo překonáváním nějaké překážky.
- Progresivní programy. Většina vzdělávacích mládežnických organizací má ve svých
programech progresivní dimenzi. Je to způsob, jak pomoci jedinci sledovat s postupem času
vlastní růst, a to flexibilním způsobem bez pevně daného plánu. Každý začíná, provádí a
plní úseky v programu, když je na ně připraven a to podle svého vlastního stupně rozvoje a
mentální připravenosti. Ve spojení s dobrovolnickou povahou organizací a osobní
svědomitostí se tato progresivní dimenze stává velmi mocným nástrojem rozvoje.
- Skupiny přátel. Mladí lidé se od přirozenosti touží začlenit do nějaké skupiny.
Organizace poskytující mimoškolní výchovu a vzdělávání našly způsoby, jak tuto přirozenou
potřebu využít a obohatit ji o výchovnou dimenzi. Skupina přátel je ideálním prostředím, v
kterém může jedinec, společně s ostatními, plánovat a uskutečňovat projekty, nést
zodpovědnost, navazovat vztahy, hrát specifické role, spolu s ostatními přemýšlet a
zvažovat, přijímat hodnocení i hodnotit a učit se skrze zkušenost. Skupiny přátel mají
navíc pro mladé lidi velice významnou roli v procesu osvojování hodnot.
- Vztah mladí - dospělí. Vzdělávací mládežnické organizace nabízejí možnosti
vytvořit mezi mladými lidmi a dospělými skutečné partnerství v situaci, kdy jsou obě strany
dobrovolníky a uvědomují si, že se mohou učit jedna od druhé.
- Rozvoj vedoucích schopností. Téměř všechny vzdělávací mládežnické organizace
mají jako součást svých programů možnosti, kdy mladí lidé mohou převzít vedoucí úlohy. To
jim pomáhá získat vedoucí schopnosti a postupně tyto schopnosti rozvíjet a používat, aniž
by museli čekat, dokud "nevyrostou". Výsledkem je, že mají důležitou praktickou,
"vlastnoruční" zkušenost s fungováním demokracie, rozhodováním a zodpovědným demokratickým
vedením, kterou jiné vzdělávací systémy nabízejí strukturovaným způsobem jen zřídka.
- Rozvoj žebříčku hodnot. Všechny organizace obrážejí soubor hodnot, na kterých
jsou založeny a které patří k jejich etickému kodexu. Tyto hodnoty tvoří nedílnou část
přediva organizace a mají silný vliv na její činnost, metody práce, styl a vnější vztahy.
Mladým lidem se tak nabízí příležitost objevovat, analyzovat a pochopit hodnoty a jejich
dosah a vybudovat si během doby vlastní žebříček hodnot, který je povede dalším
životem.
Pavel Trantina zahraniční zpravodaj Junáka zahraniční
zmocněnec ČRDM
Projekt evropa.adam.cz je realizován Českou radou dětí a
mládeže. Doporučené odkazy:
www.sidliste.cz,
www.borovice.cz,
www.majaky.cz.
Náměty a doporučení zasílejte na adresu:
crdmintr@adam.cz. |